top of page

Što je Web 3.0 ?



Postoji popularna riječ kojom su se u posljednje vrijeme zaljubili tipovi tehnologije, kripto i rizičnog kapitala. Razgovori su sada začinjeni njime, a vi niste ozbiljni po pitanju budućnosti dok ga ne dodate u svoju biografiju na Twitteru: Web3.

To je krovni izraz za različite ideje koje sve upućuju u smjeru eliminacije velikih posrednika na internetu. U ovoj novoj eri, navigacija webom više ne znači prijavu na Facebook, Google ili Twitter.

Razmislite o tome na sljedeći način: dani u nastajanju Interneta 1990-ih bili su Web 1.0. Web se smatrao načinom za demokratizaciju pristupa informacijama, ali nije bilo sjajnih načina za kretanje osim odlaska na stranicu GeoCities vašeg prijatelja. Bilo je prilično neorganizirano i neodoljivo.


Zatim je došao Web 2.0 počevši od sredine 2000-ih. Platforme poput Googlea, Amazona, Facebooka i Twittera pojavile su se kako bi uvele red na Internetu olakšavajući povezivanje i transakcije na mreži. Kritičari kažu da su s vremenom te tvrtke skupile previše moći.


Web3 se odnosi na vraćanje dijela moći.


"Postoji mala grupa tvrtki koje posjeduju sve te stvari, a tu smo i mi koji to koristimo, i unatoč činjenici da doprinosimo uspjehu ovih platformi, nemamo što pokazati za to", rekao je Mat Dryhurst , umjetnik i istraživač iz Berlina koji na Sveučilištu New York predaje o budućnosti interneta.


I tako, odgovor je, prema Dryhurstu i drugim obožavateljima Web3, iteracija interneta gdje se pojavljuju nove društvene mreže, tražilice i tržišta koja nemaju gospodara tvrtke.


Umjesto toga, oni su decentralizirani, izgrađeni na sustavu poznatom kao blockchain, koji već podupire Bitcoin i druge kriptovalute. Zamislite to kao neku vrstu knjigovodstva u kojem mnoga računala odjednom pohranjuju podatke koje svatko može pretraživati. Njime upravljaju korisnici zajedno, a ne korporacija. Ljudima se daju "žetoni" za sudjelovanje. Tokeni se mogu koristiti za glasovanje o odlukama, pa čak i za prikupljanje stvarne vrijednosti.

U svijetu Web3, ljudi kontroliraju svoje vlastite podatke i skaču s društvenih medija na e-poštu i kupnju koristeći jedan personalizirani račun, stvarajući javni zapis o svim tim aktivnostima na blockchainu.



"Prosječnoj osobi to zvuči kao vudu", rekla je Olga Mack, poduzetnica i predavač na blockchainu na Kalifornijskom sveučilištu Berkeley. "Ali kada pritisnete gumb za uključivanje svjetla, razumijete li kako se proizvodi električna energija? Ne morate znati kako električna energija funkcionira da biste razumjeli prednosti. Isto vrijedi i za blockchain."


Upravo sada, ideja o ponovnom izumu cjelokupnog interneta može zvučati kao neka daleka digitalna utopija. No Web3 pokreće nove razgovore - i generira mnogo novog novca, posebno od kripto investitora.


댓글


bottom of page